Aha! Ook met een low-impact cardio work-out kan je nog veel calorieën verbranden

Print
Aha! Ook met een low-impact cardio work-out kan je nog veel calorieën verbranden

Foto: Shutterstock

Je wil echt wel graag veel en hard sporten, maar blessures laat je liefst van al aan je voorbij gaan. Wil je met een andere aanpak toch nog veel calorieën verbranden? Dan is low-impact cardio jouw way to go! En goed nieuws want wij helpen je op weg!

Rennen en springen zijn succesvolle manieren om je hartslag in gang te krijgen. Maar hoewel we ons gerust volledig willen geven, vinden we dat een tikkeltje te zwaar... En het brengt  – niet onbelangrijk - ook een groot nadeel met zich mee. Door high-impact cardio wordt er een hoop stress uitgeoefend op je lichaam. Ons lichaam wat meer rust geven zonder in de zetel te moeten gaan hangen? Het kan!

Door voor low-impact trainingen te gaan, zal je lichaam toch de nodige rust krijgen en zal je toch nog voldoende calorieën kunnen verbranden. Net als een high-impact work-out versterkt en verbetert low-impact cardio je ademhaling en de gezondheid van je hart. Het enige verschil? Met low-impact cardio oefen je minder stress uit op je gewrichten en is er dus minder risico op blessures. Als dat niet goed is!?

Wij geven jullie dan ook graag enkele low-impact cardio work-outs om meteen aan de slag te gaan!

Hard gaan op de hometrainer!

Het fietsen op een hometrainer is een van de beste oefeningen om calorieën te verbranden. Wanneer je je aan een sessie van een uur waagt, zou je tussen de 498-738 calorieën kunnen verbranden. Met het meeste resultaat – of course – wanneer je aan een stevig tempo trapt. Een goed muziekje op en gaaaaan!

Roeien roeien, trek aan de riemen dan gaan we vooruit!

Wil je graag zo een 481-713 calorieën per uur verbranden met een cardiotraining? Begin dan maar met roeien want dat is een low-impact manier om je hartslag snel te laten stijgen. Zet je op de roeitrainer en probeer je slagfrequentie op 150 watt te houden voor het gewenste resultaat.

Afwisseling doet wonderen!

Meerdere onderzoeken hebben al uitgewezen dat intervaltrainingen een van de beste manieren is om een goede conditie op te bouwen en ook snel gewicht te verliezen. Je wisselt daarbij je oefeningen van lage intensiteit af met een oefening van hoge intensiteit. Af en toe eens een efforke doen op die hometrainer doet wonderen! Op een uur tijd zal je maar liefst tussen de 568-841 calorieën per uur verbranden. En het beste van al: zelfs wanneer je gestopt bent met trappen, zal je nog een tijdje calorieën verbranden.

Een wandelingetje om te ontspannen

Heb je zin om van een mooi landshap te genieten en terwijl wat frisse lucht op te snuiven? Moeilijk is het niet. Trek je schoenen aan en trek er op uit voor een wandeling. En terwijl je je ontspant, kan je zelfs tot 440 calorieën per uur verbranden. En dat is niet eens heel vermoeiend, zalig toch?

Tijd voor Aquaaaaa-Aerobics

Door te sporten in het water oefen je minder kracht uit op je gewrichten. En je kan zelfs kiezen of je voor fietsen of eerder krachttraining in het water gaat. Hoewel een aqua work-out dus minder vermoeiend aanvoelt, worden er toch calorieën verbrand. Ongeveer 400 calorieën per uur, dat kan al tellen hè?  

Blijven trappen, blijven trappen

Kim Kardashian haar personal coach is fan van de trapmolen... Heb je nog meer nodig om overtuigd te geraken? Door een uurtje op het toestel te trappelen, kan je tot bijna 700 calorieën per uur verbranden. Natuurlijk moet je daar wel wat stappen voor doen. Wanneer je met deze cardio-oefening 77 stappen per minuut zet, zou je goed moeten zitten.  

Plons! Tijd om te zwemmen

Nope, mensen vergelijken zwemmen niet zomaar met rennen in het water. Ook door zwemmen zal je hartslag ongetwijfeld stijgen. Wanneer je een uur zwemt in een laag tot matig tempo kan je al tot 423 calorieën verbranden.. En uiteraard gaan er alleen maar meer calorieën verloren wanneer je je zwemtempo verhoogt.

 

Meer over fitness

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video