Adios kilo’s! 7 gouden tips om het afvallen makkelijker te maken

Print
Adios kilo’s! 7 gouden tips om het afvallen makkelijker te maken

Foto: Shutterstock

De inhoud van een bord of zak chips weten we zonder moeite te doen verdwijnen, maar die overtollige kilo’s daarentegen blijven hardnekkig plakken. Toegegeven, afvallen loopt niet voor iedereen van een leien dakje. Maar met deze tips wordt alvast een stuk gemakkelijker!

 

NOTEER ALLES

Het bijhouden van een eetdagboek vergt misschien wel wat inspanning, maar het is dan ook uiterst effectief. En tegenwoordig bestaan er ook heel wat tools, zoals de app van WW – het voormalige Weight Watchers – die het bijhouden van je voedselinname vergemakkelijken. Nog niet helemaal overtuigd? Volgens wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mensen die regelmatig bijhouden wat ze eten en drinken beter afvallen.

 

VOORBEREIDING IS KEY

Goed plannen is het halve werk! Bedenk wat je de komende week wil eten en maak een nauwkeurig boodschappenlijstje zodat je maar één keer naar de supermarkt moet. Je bespaart niet enkel heel wat tijd, maar voorkomt ook dat ‘Missie Pas Weer In Je Broek’ in het water valt nog voor je begonnen bent met koken. Want we weten allemaal dat met een lege maag naar de winkel trekken geen bijster goed idee is.

 

 

EET BEWUST, MAAR OOK NIET TE SNEL

Bewust eten betekent dat je je maaltijd met al je zintuigen waarneemt, maar vooral het verschil merkt tussen ‘honger hebben’ en ‘goesting hebben in iets’. Je kunt je daarvoor baseren op je verzadigingsgevoel. Het duurt eventjes voor je hersenen beseffen dat je aan het eten bent. Dan pas krijg je het gevoel dat je genoeg hebt. Mensen die mindful eten, eten over het algemeen minder dan mensen die afgeleid zijn.

 

ONTBIJT

Er wordt niet voor niets verkondigt dat ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Door te ontbijten wordt je metabolisme namelijk in gang gezet. Dat betekent dus dat je lichaam vanaf dan ook vet verbrandt. Eet je bijvoorbeeld pas om 13 uur, dan begin je ook pas na de middag vet te verbranden.

 

OP TIJD GAAN SLAPEN

Wie denkt dat je van weinig slapen afvalt, heeft het bij het verkeerde eind. Als je te weinig slaapt gaat je lichaam meer calorieën opslaan om je energiepeil hoog genoeg te houden. Het tegenovergestelde – genoeg slapen zodat je lichaam geen extra calorieën hoeft op te slaan - is dus waar.

 

GEEN SNACKS NA HET AVONDETEN

Wat chips om je mond mee vol te stouwen tijdens spannende televisiescènes, een koekje omdat het zo gezellig is,… Snacks na het avondeten zijn grote boosdoeners voor je lijn, want vaak heb je geen honger, maar simpelweg goesting in iets. Goede tip: poets je tanden na het avondeten, want tandpasta verpest de smaak van heel wat eten.

 

 

CRASHDIËTEN ZIJN EEN DIKKE NO-GO

De trofee voor het eten van de meeste kroketten werd binnengerijfd, maar nu mogen die extra kilo’s weer verdwijnen en span je letterlijk de broeksriem aan. Neem je tijd om af te vallen, een goed dieet is quasi een levensstijl, zoals WW bijvoorbeeld. Wie zich op een crashdieet gooit, zal misschien snel die overtollige kilo’s kwijtraken, maar daarna even snel weer in oude gewoontes vervallen. Hence de bekende term ‘jojoër’.

 

 

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video