Aha! EMOM is de nieuwe work-out die onmogelijk saai kan zijn

Print
Aha! EMOM is de nieuwe work-out die onmogelijk saai kan zijn

Foto: Shutterstock

E’MOM’? Neen, het heeft niets met je moeder te maken, wel met een goede cardio-training! Na fitnesshypes zoals HIIT en LIIT is dit er eentje om aan je lijst toe te voegen. Eindelijk een work-out die je niet zal vervelen, want hij zit vol afwisseling. Nog een plus: ook de bezige bijen onder ons hoeven niet veel tijd vrij te maken voor EMOM!

Tussen het Netflixen en snoepen door trok deze nieuwe trend in fitnessland onze aandacht. EMOM is een nieuwe vorm van cardiotraining die ondertussen al erg populair werd onder fitgirls. De afkorting staat voor ‘Every Minute On the Minute’ en komt neer op een intervaltraining met zoveel afwisseling als je zelf wil. Klinkt goed, toch?

Say whut?!

We horen je het al denken, en eerlijk gezegd zijn die twee ‘minutes’ in de naam wel misleidend, maar deze work-out duurt wel degelijk langer dan één minuut. De bedoeling van EMOM is om elke minuut een set oefeningen te doen, bijvoorbeeld squats of push-ups. Is je set klaar, dan zijn de resterende seconden van die minuut jouw rusttijd. Wanneer de volgende minuut start, begin je met je volgende set oefeningen. Vanaf een kwartier trainen, boek je echt resultaten.

Euuhhh, watte?! Voor het geval je nog niet kan volgen, hier een concreet voorbeeld: je doet een ronde van drie minuten, die je vijf keer herhaalt. De eerste minuut doe je tien squats. Als je die gedaan hebt, kan je de rest van die minuut rusten. Wanneer de volgende minuut ingaat, doe je tien jumping jacks. Opnieuw zijn de overblijvende seconden rusttijd. Wanneer de derde (en dus laatste) minuut van start gaat, doe je tien push-ups. Natuurlijk zijn ook hier weer de resterende seconden bedoeld om uit te rusten. In totaal herhaal je alles vijf keer, zodat je een kwartier getraind hebt. Aha!

Olapola, wat een voordelen!

Er zijn drie grote voordelen aan EMOM. Ten eerste kan je heel makkelijk je vooruitgang bijhouden. Stel dat je bij een oefening normaal 10 seconden overhoudt, en volgende week hou je daar al 15 seconden bij over? Goed bezig!

Bovendien geeft de rusttijd tussen de sets je steeds weer een boost. Daardoor is de work-out beter vol te houden, zonder jezelf compleet af te matten.

Een laatste voordeel is natuurlijk de afwisseling die je in een ronde kan stoppen. In het voorbeeld hierboven zijn er drie oefeningen verwerkt die je vijf keer herhaalt. Hoe meer verschillende oefeningen je kiest, hoe minder herhaling natuurlijk!

Zoek nu nog maar eens een excuus om niet te trainen…

Meer over fitness

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video