Hoeveel workouts mag je overslaan om toch nog in vorm te blijven?

Print
Hoeveel workouts mag je overslaan om toch nog in vorm te blijven?

Foto: Shutterstock

Sporters zijn als de dood voor blessures, want dan moeten ze hun sportactiviteiten stilleggen. Bij ons is een nieuwe aflevering van ‘Bake Off Vlaanderen’ al meer dan genoeg om een workout over te slaan. We get it, je zetel ziet er dan soms ook gewoon zó aantrekkelijk uit. Maar hoeveel trainingen mag je eigenlijk skippen zonder dat je lichaam daar last van ondervindt? Wij hebben het antwoord!

Een studie in het vakblad Journal of Applied Physiology ging dieper in op het onderwerp. En wat blijkt: nu en dan eens een workout overslaan, is helemaal zo erg niet. Integendeel, soms is het zelfs goed je lichaam wat rust te gunnen. Maar langer dan twee weken de fitness mijden heeft wel degelijk effect op je conditie en uithoudingsvermogen. En nog erger, ook je spiermassa, cardiovasculaire gezondheid en insulinegevoeligheid kunnen aanzienlijk dalen. Dat betekent bye, bye strakke billen.

 

Het omgekeerde is ook waar. Heb je tijdens de zomervakantie bijvoorbeeld toch lekker genoten van platte rust, pas dan op wanneer je terug aan het sporten gaat. Je conditie is er immers op achteruit gegaan en je bent vatbaarder voor blessures. Kort je sportschema eventueel wat in of kies voor een minder zware workout. Na ongeveer een week ben jij helemaal back in business. Leuk om te weten: die verloren spiermassa en conditie zijn snel terug de oude.

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video