Aha! Dit is waarom je je nooit slecht moet voelen omwille van je kledingmaat

Print
Aha! Dit is waarom je je nooit slecht moet voelen omwille van je kledingmaat

Foto: Shutterstock

We zouden ondertussen beter moeten weten, maar laten er ons nog steeds aan vangen: het cijfertje op de weegschaal. Nog zoiets dat ons tot waanzin drijft: kledingmaten. De ene keer ben je euforisch omdat je moeiteloos in een maatje 38 glijdt, de andere keer is het hopen dat de rits van een maatje 40 niet knapt. Maar laat er vooral je gemoed niet door beïnvloeden, want het ligt helemaal niet aan jou!

Broeken en rokken werden al voor heel wat verweten in pashokjes. ‘F*cking. Schijtbroek. Wil. Maar. Niet. Dichtgaan. Aaaargh!!!’ En dat terwijl je er steevast van overtuigd bent dat jij een 36 bent. Of zouden die chips van de dag ervoor rechtstreeks naar je heupen gegaan zijn? Nee hoor, de schuld ligt wel degelijk bij de kledingmerken zelf en wel hierom:
 

KLEDINGMATEN VERSCHILLEN PER JAAR

Ooit al van ‘vanity sizing’ gehoord? Ijdelheidsmaatvoering betekent dat modemerken hun kleding aanpassen aan het huidige modebeeld. Zijn ‘curves’ helemaal in, dan is het goed mogelijk dat jij plots met een maatje 34 de winkel uit stapt. Is dun het jaar erna de standaard, dan wordt het weer vloeken in de paskamer.

 

KLEDINGMATEN VERSCHILLEN PER MERK

Je hebt het je vast en zeker weleens afgevraagd. Waarom zit die H&M-rok je als gegoten, maar moet je bij Zara eerst een worstelmatch doorstaan om jezelf in een broek met dezelfde maat te hijsen? Simpel, er bestaan eigenlijk geen universele kledingmaten. Winkels en merken bepalen hun matensysteem op basis van het lichaamstype van hun doelgroep. En aangezien Zara bijvoorbeeld Spaans is…

 

PURE MARKETING

Jij sleurt zes broeken in je gewoonlijke maat mee richting het pashokje om tot de conclusie te komen dat ze één voor één te groot zijn. Hallelujah en vreugdesprongetjes, want je bent vermagerd. Resultaat: je koopt het kledingstuk omdat je denkt dat je er slanker in uitziet. En dat terwijl het merk eigenlijk gewoon met de maat sjoemelde. Foei!

 

CONCLUSIE

Koop de kledij waarin jij je goed voelt, los van welke maat er op het label staat. Frustreert dat cijfer je enorm – we snappen het volledig! – knip het etiket er dan simpelweg uit. Je straalt sowieso meer wanneer je kledij aanhebt waarin je je goed voelt, in plaats van je blind te staren op een getal.

Bron: Fashionchick.nl

 

 

Meer over shoppen

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video