Aha! 9 stiekeme dikmakers die er waarschijnlijk voor zorgen dat jij niet afvalt

Print
Aha! 9 stiekeme dikmakers die er waarschijnlijk voor zorgen dat jij niet afvalt

Foto: Shutterstock

Strompel jij wekelijks naar de fitness, rol je zelfs thuis je matje af en toe uit en let je ook nog eens op je voeding? Maar lijkt alles tevergeefs wanneer je op de weegschaal stapt? Misschien ligt het probleem wel bij één van deze minder bekende dikmakers.

 

1. MUNTJES EN KAUWGOM

Dat snoep geen aanrader is wanneer je enkele kilo’s wil kwijtspelen, ligt voor de hand. Maar ook muntjes zijn geen slimme keuze, want die bevatten namelijk veel meer suiker dan je zou denken. kKuwgom laat je ook beter links liggen. Die bevat wel niet altijd suiker, maar door het kauwen creëer je een hongergevoel.

 

2. NOTEN

Nee, de wereld staat heus niet op z’n kop. Noten zijn wel degelijk een gezond tussendoortje, maar bevatten helaas ook veel calorieën. 100 gram nootjes kan al snel 600 à 700 kcal bevatten. Een handjevol kan dus zeker, want noten zitten tenslotte ook vol goede dingen zoals eiwitten, vezels, onverzadigde vetten, vitamines en mineralen.

 

3. EEN SLAATJE

Zo fier als een gieter haal jij elke dag je slaatje uit de koelkast. Gezond? Think again. Én geitenkaas, én noten, én honing, én spekjes, én vinaigrette zorgen er al snel voor dat je veronderstelde gezonde salade een caloriebom wordt. De oplossing? Zelf je slaatjes in elkaar knutselen. Let er dan op dat drie vierde van je bord uit groenten bestaat en je maximaal 1 eetlepel dressing toevoegt.

 

 

4. OLIJFOLIE

Begrijp ons niet verkeerd, olijfolie is heus gezonder dan boter, maar het blijft wel 100% vet. Natuurlijk moet je soms wel iets in je pan gooien om tot een lekker resultaat te komen. Wel, hou het dan bij één soeplepel olijfolie per persoon.

 

5. SOEP

Nog zo’n instinker is soep. Omdat het goedje boordevol groenten zit, gaan we ervan uit dat het uitermate gezond is. En dat is ook zo… als je je soep zelf maakt. Want de soep die je in de supermarkt koopt, bevat vaak bindmiddel, veel zout, bewaarmiddelen,… Maak dat stomend potje soep dus lekker zelf, maar laat dan ook de room, het bindmiddel, de gehaktballetjes en eventuele deegwaren achterwege.


 

6. FRUIT EN FRUITSAP

Het is geen geheim meer dat fruitsap uit de supermarkt vol toegevoegde suikers zit. Maar ook een smoothie bevat behoorlijk wat suiker. Dat komt omdat er vaak 4 tot 6 stukken fruit in verwerkt zitten en de limiet eigenlijk op 3 stukken per dag ligt. Ga dus liever voor een green juice, waar ook groenten in zitten, of vermijd sowieso fruit zoals bananen, kersen, druiven, ananas en vijgen.

 

7. AVOCADO

Noooo, niet de avocado! Maar helaas… Een exemplaar bevat, ondanks dat een avocado boordevol gezonde vetten en vitaminen zit, al snel 300 calorieën. Guacamole met mate is dus de boodschap.

 

 

8. MELK

Melk is goed voor elk, maar blijkbaar niet voor je lijn. Je hoeft melk heus niet te bannen, maar hou wel in het achterhoofd dat het witte goedje veel vet bevat. Overdrijf dus niet. TIP: kies voor halfvolle of magere melk.

 

9. LIGHT/GEZONDE ALTERNATIEVEN

Het probleem met light alternatieven is dat we vaak denken dat we er meer van mogen eten. Maar in heel wat gevallen bevatten die alternatieven dan ook maar een heel klein aantal minder minder calorieën. Dus uiteindelijk blijft het resultaat hetzelfde.

Meer over food

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video