Aangeboden door Yves Rocher

Breng je haren in topvorm met deze voedingstips

Breng je haren in topvorm met deze voedingstips

Foto: Getty Images

Wie droomt er nu niet van mooi en glanzend haar? Maar wist je dat gezonde voeding een van de belangrijkste bouwstenen is van een gezond lichaam én van een gezonde haardos? Noteer alvast volgende zaken op je boodschappenlijstje voor stralend en zijdezacht haar.

Gezonde voeding, rijk aan vitamines en mineralen heeft een belangrijke invloed op de conditie van ons haar. Een goed dieet bevordert de haargroei en gaat haaruitval tegen. Voor glanzend, gezond haar kun je het best deze voedingsmiddelen regelmatig op het menu zetten.

Vis voor een volle haardos
Van wilde zalm tot een stukje makreel of sardientjes: omega 3-vetzuren zijn essentieel voor gezond haar en een gezonde hoofdhuid. Ze zorgen voor de groei van gezond en veerkrachtig haar en de vitaliteit van je hoofdhuid, doordat ze de bloedcirculatie stimuleren. Zeg vaarwel tegen droog en breekbaar haar.

Houd je haar gezond met linzen
IJzer is hét geheim voor gezonde lokken. Veel linzen eten versnelt de haargroei en voorkomt haaruitval. Bij ijzerkort wordt er onvoldoende zuurstof naar de schedel en de haarfollikels vervoerd. Vooral vegetariërs kunnen beter wat vaker linzen eten aangezien ijzer vooral in dierlijke producten zoals rood vlees, kip en vis te vinden is.

Volkoren producten voor sterker haar
Granen bevatten een sterke concentratie vitamine B. Deze vitamines reguleren de aanmaak van talg, geven het haar glans en versterken de haarwortels. Voor een gezonde dosis zink, ijzer en vitamine B moet je zorgen dat je voldoende volkorenproducten zoals bruin brood en volkorenpasta eet.

Cacao laat je haar vrij ademen
Eindelijk een goed excuus om chocolade te eten. Want cacao en pure chocolade bevatten ijzer dat je hemoglobinegehalte verhoogt. Door elke dag donkere chocolade (minstens 70% cacao) te eten, zal de zuurstof- en bloedstroom naar je hoofdhuid verhogen. Resultaat: gezonder én sterker haar.

De juiste haarverzorging in vijf stappen
Naast gezonde voeding is ook een goede haarverzorging belangrijk voor gezond haar. Kies voor producten die voor jouw haartype het meest geschikt zijn. Wij hebben alvast een aantal handige verzorgingstips voor glanzend en zijdezacht haar.

  1. Was je haren één keer om de drie dagen. Als je het vaker wast, wordt de talgproductie gestimuleerd en wordt de hoofdhuid sneller vet.
     
  2. Kies voor een milde shampoo met dezelfde pH-waarde als je hoofdhuid. Let erop dat het product je haar hydrateert en de haarvezels soepel maakt.
     
  3. Maak je haar goed nat door je hoofd enige tijd onder de lauwe douchestralen te houden.
     
  4. Nadat je de shampoo hebt aangebracht, masseer je hoofdhuid zachtjes met de vingertoppen. Laat vervolgens de shampoo eventjes inwerken.
     
  5. Spoel je haar uit met lauwwarm water. Heet water beschadigt je haar terwijl koud of lauw water je haarschubben dichtzet.
     
  6. Breng wat haarspoeling met frambozenazijn op je natte haren voor extra glans en aangename geur. Spoel terug uit met lauwwarm water.
     

Natuurlijke must-haves voor mooi & gezond haar?
Ontdek hier de volledige haarverzorgingslijn van Yves Rocher. »