#healthy: eet je beter vers fruit of kies je voor diepvries?

Print
#healthy: eet je beter vers fruit of kies je voor diepvries?

Foto: Unsplash - Erol Ahmed

Tijdens de zomer is er niets zo lekker als fruit: eet het 's morgens in je smoothiebowl, 's middags in een fruitslaatje en 's avonds als dessert met chocoladesaus en ijs (of in je cocktail?!). De mogelijkheden zijn eindeloos. Toch is er een groot verschil in fruit, en dan vooral in prijs. Zo is een zak diepvriesfruit stukken goedkoper dan bijvoorbeeld een bakje frambozen, maar krijg je toch tien keer meer inhoud.

Het dilemma: vers fruit kopen of toch voor diepvries kiezen?

Voor je smoothies en bowls lijkt het zelfsprekend om voor diepvriesfruit te kiezen: je hebt er geen werk meer aan én het doet goed aan de textuur van je sapje. Toch hangen er heel wat mythes rond diepvriesfruit, maar die zijn - gelukkig - onwaar!

Diepvriesfruit is in veel gevallen zelfs gezonder dan vers fruit (hoera voor onze portemonnee!). Het bevat meer vitamines, omdat de vruchten meteen worden ingevroren na het plukken. Het invriezen stopt het proces waarbij voedingswaarden worden afgebroken, waardoor de vitamines beter bewaard blijven. Vers fruit daarentegen verliest heel snel belangrijke voedingswaarden.

Tel maar eens op: de vruchten worden geplukt, vervoerd, ingepakt, opnieuw vervoerd, in de winkelrekken gelegd en in je ijskast bewaard. Tegen dat jij zin hebt in die lekkere kiwi's, zijn er dus al enkele dagen gepasseerd. 

 

Bron: Libelle

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video