AHA! Daarom lijkt jouw buik dikker nà het sporten!

Print
AHA! Daarom lijkt jouw buik dikker nà het sporten!

Foto: Unsplash - Matthew LeJune

Je kent het wel, je hebt de hele dag al gezond gegeten en wil om het af te maken ’s avonds nog even gaan sporten. Bij thuiskomst kijk je tevreden in de spiegel tot het je opeens opvalt dat je buik dikker is dan voor je vertrok? Say what?! Geen paniek, wij weten hoe het komt (en wat je eraan kan doen!).

Wanneer je ademt kan de lucht via twee manieren je lichaam in komen. De eerste manier is via de luchtpijp die recht naar de longen gaat. Dit is de weg waarop je wilt dat je adem gaat. De tweede manier wordt pas ingezet als je al heel wat rondjes hebt gelopen en je naar adem gaat happen tijdens een workout. In dit geval gaat een deel van de lucht je slokdarm in. Die leidt rechtstreeks naar je buik: daar komt dus dat opgeblazen gevoel vandaan!

Wat kan je eraan doen?

Ten eerste heeft het met conditie te maken: hoe beter je conditie, hoe minder je naar adem hoeft te happen, hoe minder lucht er dus in jouw buik terecht zal komen. Oefenen, oefenen, oefenen is dus de boodschap!

Toch zijn er nog enkele trucjes die toegepast kunnen worden om juist te leren ademen. Zoals je waarschijnlijk wel wist is het gezond om door je neus in te ademen, en via je mond de lucht weer uit te blazen. Om te voorkomen dat de lucht via je slokdarm gaat, kan je tijdens het lopen je mond en één neusgat sluiten. Begin met dertig seconden en bouw op, zodat je er steeds beter in wordt. Je ademhaling zal hierdoor geneutraliseerd worden. Bye bye, opgeblazen gevoel!

Bron: Women's health magazine

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video