Val je moeilijk in slaap? Probeer de 4-7-8-methode

Print
Val je moeilijk in slaap? Probeer de 4-7-8-methode

Foto: Shutterstock

Een warme douche, een lekker kopje thee, schaapjes tellen en een offer aan de Goden brengen: wie wanhopig is om in slaap te vallen, heeft er zowat alles voor over. Vaak zijn het fabeltjes, maar er zijn ook methodes die écht werken. Zo zijn heel wat mensen euforisch over de 4-7-8-methode.

Uren rollen in bed omdat je de slaap niet kan vatten: het is ons allemaal wel eens overkomen. Soms sleept het probleem zelfs dagen tot wekenlang aan. Niet fijn, weten we uit ervaring. Op hopeloze momenten hebben we al heel wat trucjes van dokter Google geprobeerd, maar vaak met weinig effect. Toch zijn er ook methodes die - indien je ze juist toepast - wel kunnen werken. Eentje daarvan is de 4-7-8-methode. Wij leggen 'm haarfijn voor je uit!

Eigenlijk is de 4-7-8-methode een ademhalingsoefening. Vaak is stress, paniek of angst de oorzaak van je slapeloze nachten. De adrenaline in je bloed neemt toe waardoor je sneller gaat ademhalen. Met deze oefening haal je je ademhaling naar beneden, waardoor je hart gedwongen wordt het rustiger aan te doen. Daarnaast zal je door het focussen op de oefening ook rust in je hoofd creëren. Resultaat? Je zal kalmer worden en sneller in slaap vallen.

Voor enkele mensen werkt het vrijwel meteen, anderen moeten 'm een aantal keer herhalen en sommigen zeggen er geen baat bij te hebben. In ieder geval het proberen waard!

  1. Adem vier seconden lang rustig door je neus.
  2. Hou je adem zeven seconden in.
  3. Adem acht seconden lang rustig uit door je mond.

Slaapwel!

Meest recente video's

Meer video