Verlies je maar geen gewicht? Deze 5 ochtendgewoontes zitten er voor iets tussen

Print
Verlies je maar geen gewicht? Deze 5 ochtendgewoontes zitten er voor iets tussen

Foto: Shutterstock

Soms mag je dan wel alle moeite van de wereld doen om enkele overtollige kilo's te verliezen, het lukt niet altijd. Wat je fout doet? De oorzaak zou wel eens kunnen liggen bij je ochtendgewoontes. Susan Peirce Thompson van Bright Line Eating legt uit welke vijf fouten je gewichtsverlies kunnen tegenwerken.

1. Ontbijt overslaan

We weten het eigenlijk allemaal heel goed, maar toch blijven we uit het oog verliezen dat je ontbijt overslaan een slecht idee is. Door 's morgens een stevig - maar gezond! - ontbijt in te nemen zul je overdag minder snakken naar iets lekker. 

 

2. Bed opmaken

Volgens een onderzoek van de American National Sleep Foundation slaap je slechter als je je bed niet opmaakt. Mensen die dat wel doen, hebben 19% meer kans op een goede nachtrust, en dat is dan weer belangrijk voor je gewicht.

3. Te veel slaap

Goed slapen is belangrijk, maar dat wil niet zeggen dat je héél veel moet slapen. Uit onderzoek bleek dat mensen die meer dan 10 uur per nacht slapen meer risico hebben op overgewicht. Beperk je 'schoonheidsslaapje' dus tot zo'n 7 à 9 uur per nacht en probeer dat consistent zo te houden. Veel schommelingen zijn ook nefast voor je gewicht.

 

4. Donker

Het eerste wat je moet doen wanneer je je bed uitstapt? De gordijnen opentrekken! Wanneer je lichaam de eerste zonnestralen oppikt, begint je metabolisme namelijk sneller te werken. Als je die natuurlijke klok geen zetje geeft en je in het donker klaarmaakt, heeft dat volgens onderzoek een negatieve invloed op je gewicht.

 

5. Weegschaal

Het is niet altijd zo leuk, maar in een boogje rond de weegschaal wandelen is niet altijd zo'n goed idee. De universiteit van Cornell voerde een onderzoek uit met mensen die aan overgewicht lijden. Degenen die dagelijks op de weegschaal gingen staan, hadden meer succes met het verliezen van gewicht. Dat komt omdat je je eetpatroon overdag aanpast wanneer het cijfertje tegenvalt. Je wegen doe je trouwens best 's morgens, dat geeft het meest realistische beeld weer.

 

Bron: Feeling

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video