Koolhydraten ontrafeld: dit zet je best dagelijks op het menu (en dit skip je liever)

Print
Koolhydraten ontrafeld: dit zet je best dagelijks op het menu (en dit skip je liever)

Foto: Shutterstock

Waar de ene zweert bij iedere dag pasta, rijst of brood, heb je ook totaal tegengestelden die nooit maar dan ook nooit koolhydraten eten. Het debat over welke optie nu het meest aan te raden is gaat al decennia mee. Na jaren van onenigheid lijkt er nu dan eindelijk eensgezindheid te komen wanneer het op koolhydraten aankomt. Enkele diëtisten gaven uitleg aan Byrdie en maakten voor eens en altijd komaf met alle mythes en onwaarheden.

 

KEEP

1. Volkoren

Voor iedereen die graag brood en pasta eet is er goed nieuws: deze koolhydraten hoef je zeker niet uit je menu te schrappen. Let wel, kies liefst voor een volkoren variant. Volkoren producten bevatten veel ijzer en zijn minder bewerkt dan hun witte variant. Dit zorgt ervoor dat je sneller vol zit en bijgevolg minder eet! Nog een pluspunt: door de aanwezigheid van vitamine B in volkorenproducten hou je je metabolisme en energielevels op peil. Ook bruine rijst, quinoa en havermout vallen hieronder.

2. Go vegan

Veganisten zweren er al jaren bij, mét reden: linzen, bonen en kikkererwten blijken echt zo gezond als beweerd wordt. Niet alleen zit je er lang vol van, ze kunnen ook je bloedsuikerspiegel verlagen en je cholesterolgehalte verbeteren.

3. Fruit

Bij het horen van koolhydraten denken we vaak aan deegwaren, maar ook fruit valt hieronder. Het zit bomvol vitamines en antioxidanten (yes, dat wat je huid jong houdt!) en bevindt zich bijgevolg in de categorie ‘keep’.

4. Pompoen

Een verrassende groente in het lijstje is pompoen! Hoewel de groente bij ons vooral populair is rond de periode van Halloween, mag het best wat vaker op het menu. Je kan er bijvoorbeeld burgers of frietjes van maken! Pompoen bevat hoge dosissen vitamine A en C, wat zorgt voor gezonde longen, een gezond immuunsysteem en minder rimpels. Win-win-win dus!

SKIP

1. Witte producten

In tegenstelling tot volkoren brood en bruine rijst, worden witte producten wel bewerkt. Zo gaan er veel vezels, mineralen en vitaminen verloren. Daardoor verteert je lichaam deze producten sneller en stijgt je bloedsuikerspiegel, waardoor je dus sneller honger hebt.

2. Chips

Dat je beter niet te veel chips eet, is wel algemeen geweten. Wat er dan precies zo slecht aan is? Net als bij wit brood en witte rijst stijgt je bloedsuikerspiegel erdoor, en doordat ze zo weinig vullen, eet je nog eens meer. Bovendien wordt het beloningscentrum in je hersenen gestimuleerd door door het zout en de knapperigheid, wat het nog eens extra moeilijk maakt om ermee te stoppen.

3. Ontbijtgranen

Ook bij het ontbijt is het opletten geblazen! In de meeste ontbijtgranen zit weinig ijzer, wat er wél aan overvloed inzit is suiker. Bovendien eet je vaak ook meer dan de aangeraden portie op de verpakking.

4. Vetvrij

Een hype die zeker geskipt mag worden is het vet-vrij eten. Doordat vet ervoor zorgt dat je sneller vol zit, zal vetvrij eten er dus voor zorgen dat je méér eet.

Laat die hummus met volkoren toastjes dus maar komen! :) 

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video