Te weinig slaap maakt je dikker, en nog vijf andere feiten en fabels over slaap

Print
Te weinig slaap maakt je dikker, en nog vijf andere feiten en fabels over slaap

Foto: Shutterstock

Onze favoriete bestemming: dromenland! Al maken we soms te weinig tijd vrij om er een bezoekje aan te brengen. Tenslotte heeft een volwassen persoon genoeg aan zes uur slaap per nacht. En anders halen we het gebrek aan nachtrust wel in met een powernap. Of toch niet? Wij ontleden zes feiten en fabels over slaap!

Voor een goede nachtrust hebben we heel wat over. Alleen stellen we onszelf vaak de vraag wat dat precies inhoudt. Onderstaande feiten en fabels maken meteen heel wat duidelijk. 

 

HOE MEER JE SLAAPT, HOE BETER

FABEL - Klinkt het zinnetje 'Amai, ik heb keilang geslapen en ben nog steeds moe' je bekend in de oren? Hoe deugd het ook doet om lang te slapen, je kan wel degelijk te veel slapen. Meer nog, te lang in bed blijven plakken heeft soms het averechtse effect. Je voelt je dan erg vermoeid en kan je bovendien moeilijk concenteren. 

 

ZES UUR SLAAP IS VOLDOENDE VOOR VOLWASSENEN

FABEL - Het aantal uren slaap dat iemand nodig heeft, hang af van persoon tot persoon. Dat is vooral genetisch bepaald. Sommigen zijn uitgerust na zes uur slaap, anderen hebben minstens acht uur nodig om niet als een zombie uit bed te rollen. Heb je 's ochtends bijvoorbeeld sloten koffie nodig om je ogen open te houden? Dan kan dat een indicatie zijn dat je te weinig slaapt.

 

JE KAN SLAAP INHALEN

FABEL - Think again! Het is geen goed idee om na een korte nachtrust de volgende dag langer te blijven liggen. En al zeker niet wanneer je slaapproblemen hebt. Heb je er maar een paar uur slaap op zitten, dan zul je de volgende nacht normaal gezien vanzelf dieper slapen. Je lichaam past zich dus eigenlijk aan. 

 

JE ZIET ER BETER UIT NA EEN GOEDE NACHTRUST

FEIT - Yep, dat schoonheidsslaapje heeft wel degelijk een effect op je uiterlijk. Jij slaapt misschien wel 's nachts, maar je lichaam is op dat moment druk in de weer. Zo maakt het groeihormoon aan, bouwt het weerstand op en herstelt het zichzelf. Wie slecht slaapt, zal dat ook snel aan haar uiterlijk merken. Je huid zal minder stralen, je haar wordt dunner en je krijgt wallen onder je ogen. 

 

TE WEINIG SLAAP MAAKT JE DIKKER

FEIT - Uit onderzoek is gebleken dat mensen na een slechte nachtrust zo'n 400 extra calorieën naar binnen werken. Tijdens het slapen maakt je lichaam de stoffen leptine en ghreline aan, die ervoor zorgen dat je lichaam bij een maaltijd aangeeft wanneer je genoeg gegeten hebt. Slaap je niet genoeg, dan wordt onvoldoende van twee voorgaande stoffen aangemaakt en ga je overeten. Plus, je lichaam vervangt de energie die je niet verkregen hebt via je slaap door de vraag naar eten. 

 

DUTJES ZIJN HET PERFECTE BACK-UPPLAN

FABEL - Doorheen de dag bouw je slaapschuld op. Het is dan ook de bedoeling dat je slaapschuld voldoende groot is wanneer je 's avonds je bed induikt. Want hoe groter de slaapschuld, hoe beter onze nachtrust. Doe je een dutje, dan neemt je slaapschuld af en is de kans zeer reëel dat je slecht zal slapen 's nachts. Maar... dutjes kunnen je wel helpen tijdens periodes dat je lichaam extra rust nodig heeft. Denk maar aan examens. 

 

 

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video