Minder eten of meer bewegen? Één van de twee is veel belangrijker voor blijvend gewichtsverlies

Print
Minder eten of meer bewegen? Één van de twee is veel belangrijker voor blijvend gewichtsverlies

Foto: Shutterstock

Het Paleo-, Eskimo-, blauwe zonnebril-, pompelmoesdieet, sapjeskuren and many more. Een waaier aan vreemde opties voor wie enkele kilo’s kwijt wil. Maar blijf je ook daadwerkelijk op gewicht na een intense ‘lekkernij-onthouding’? Volgens onderzoek zou beweging namelijk belangrijker zijn om je gewicht op peil te houden.

Een nieuw onderzoek van het Health and Wellness Center van de universiteit van Colorado toont aan dat sporten effectiever werkt voor blijvend gewichtsverlies dan chronisch calorieën tellen. Hoe ze dat te weten kwamen? Onderzoekers bestudeerden of personen die binnen een jaar 14 kilogram of meer afvielen hun streefgewicht ook konden behouden. Die personen bleven niet diëten, maar stopten wel meer fysieke activiteit in hun dagelijkse leven. Het resultaat: een oplossing op het jojo-effect waarmee heel wat mensen kampen na een dieetperiode.

“Deze studie gaat in op de moeilijke vraag waarom zoveel mensen moeite hebben om hun verloren gewicht er ook daadwerkelijk af te houden”, legt Danielle Ostendorf van het Health and Wellness Center uit. “Door aan te tonen dat succesvolle afslankers vooral met lichaamsbeweging voorkomen dat ze opnieuw aankomen in plaats van hun energie-inname chronisch te beperken, zijn we alweer een stap dichter bij de link tussen lichaamsbeweging en gewichtsverlies.”

Betekent dit dat je een McDonald’s roadtrip moet inplannen? Natuurlijk niet, gezond eten is nog steeds key voor wie wil afvallen. Maar de studie toont wel aan dat beweging minstens even belangrijk is als een dieet. En ja, dat betekent ook dat je niet dag in dag uit obsessief calorieën moet tellen. Tijd om dat fitnessabonnement van onder het stof te halen!

 

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video