Aha! Zo blijf je calorieën verbranden, zelfs nog lang na het sporten

Print
Aha! Zo blijf je calorieën verbranden, zelfs nog lang na het sporten

Foto: Shutterstock

Moeite om opnieuw de fitness binnen te stappen, en niet enkel omdat je je lidkaart nooit gescand krijgt en dan ook nog eens met je neus tegen het poortje aan loopt? Wat als we je vertellen dat wij een methode gevonden hebben waardoor je tot 36 uur na het sporten calorieën blijft verbranden en je die heikele momenten in de fitness serieus kunt beperken? Overtuigd, lees dan even mee.

 

BURN BABY BURN

Maak kennis met EPOC (Excess Post Oxygen Consumption), of zoals het in de volksmond genoemd wordt: het Afterburn-effect. Kort uitgelegd houdt het Afterburn-effect in dat je lichaam na het sporten extra zuurstof nodig heeft om af te koelen, waardoor je metabolisme een boost krijgt en je calorieën blijft verbranden.

Breng nu niet meteen een bezoekje aan de dichtstbijzijnde McDonald’s omdat je een halfuurtje op de loopband overleefd hebt, het Afterburn-effect moet je wel degelijk op de juiste manier triggeren en daar is een HIIT-training perfect voor!

 

De kern van HIIT of High Intensity Interval Training is dat je heel intensieve oefeningen (waarvan je hartslag serieus de hoogte ingaat) afwisselt met minder intensieve. Meerdere onderzoeken hebben al aangegeven dat deze intervaltrainingen dé beste manier zijn om snel gewicht te verliezen en conditie op te bouwen. Je kunt er maar liefst 1000 calorieën mee kwijtraken op een uur.

 

WAT GEBEURT ER NU PRECIES MET JE LICHAAM

Omdat je je lichaam tijdens die korte periodes tot het uiterste drijft, heeft het meer tijd nodig om zich te herstellen. Dat vergt energie, en wanneer er energie verbruikt wordt, worden er calorieën verbrand. Simple as that.

 

HOE DOE JE DAT, HIIT?

Wel, om te beginnen start je best met 30 seconden high intensity afgewisseld door één minuut rustigere oefeningen. Na een tijdje zal dit steeds makkelijker gaan waardoor je kan opbouwen naar bijvoorbeeld één minuut hoge intensiteit afgewisseld door 30 seconden rustigere oefeningen.

 

Het internet staat ondertussen bol met een waaier aan verschillende HIIT-workouts, maar ook in verschillende fitnesscentra kun je tegenwoordig terecht voor HIIT-trainingen. Tot welke hartslag jij mag gaan tijdens de high intensity intervals vind je hier!

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video