Eet je nu beter voor of na het sporten? Zo verbrand je het meeste vet

Print
Eet je nu beter voor of na het sporten? Zo verbrand je het meeste vet

Foto: Shutterstock

Ga jij voor jouw sportsessie ook steeds wanhopig op zoek naar een banaan of vestig jij jouw hoop op een ronddwarrelde mueslireep in je tas? Want zoals iedereen weet is sporten op een lege maag geen goed idee. Maar is dat wel echt zo? Wetenschappers hebben het antwoord, en dat verschilt merkwaardig genoeg per geslacht. Zo eten vrouwen beter koolhydraten voor ze gaan sporten om meer vet te verbranden, terwijl mannen hun maaltijd beter uitstellen tot na hun work-out.

Het geheim om wat extra vet vaarwel te zeggen, zonder daarvoor levensingrijpende veranderingen te moeten doen, willen we allemaal wel weten. Gelukkig kunnen we voor dit soort zaken altijd terugvallen op de wetenschap, in dit geval een labo-experiment van de universiteit van Surrey. Dat onderzoek geeft aan dat de hoeveelheid vet die we verbranden afhankelijk is van of we eten voor of na onze work-out. Maar dat is niet alles, want de resultaten verschillen voor mannen en vrouwen. Larie? Nope, want BBC ging deze stelling na in twee verschillende experimenten en moest de wetenschappers gelijk geven.

 

MANNEN

Mannen schuiven hun benen best onder tafel na het sporten. We hebben het hier specifiek dan over een koolhydraatrijke maaltijd. Het mannelijk lichaam is een echte koolhydraat-vreter, omdat zij doorgaans meer spieren hebben dan vrouwen. Wanneer mannen voor het sporten eten, zal hun lichaam eerst proberen de ingenomen voedingsstoffen te verbranden in plaats van vet. Eten ze erna, dan zal het lichaam eerst vet verbranden voor energie en worden de tijdens het sporten verbuikte koolhydraten aangevuld door die in jouw post-workout maaltijd.

 

VROUWEN

Goed nieuws voor de vrouwen, want wij mogen wel een heerlijke maaltijd verorberen voor het sporten. Op een lege maag gaan sporten is zoals we al dachten geen goed idee. Dat komt omdat vrouwen – in tegenstelling tot mannen – sneller vet verbranden dan koolhydraten. We kunnen ze dus beter ‘bewaren’ tijdens het sporten. Eten we na het sporten een hoop koolhydraten, dan gaan we die wél sneller verbranden dan vet.

Bron: Goed Gevoel

 

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video