AHA! Deze formule berekent hoeveel calorieën jij moet eten om af te vallen

Print
AHA! Deze formule berekent hoeveel calorieën jij moet eten om af te vallen

Foto: Shutterstock

Het liefst van al willen we afvallen zonder iets te doen, maar helaas pindakaas is dat geen optie. Minder calorieën eten dan je verbruikt, is en blijft de gouden regel, want eet je meer? Dan kom je bij. Zijn ze beide ongeveer gelijk, dan blijf je ook op hetzelfde gewicht. Allemaal goed en wel, maar hoeveel calorieën mag je dan eigenlijk eten? Dat hangt van één berekening af!

Het is belangrijk dat je weet dat je nóóit onder de 1.200 calorieën mag zitten. Bijna alle vrouwen verbruiken dit al zonder iets te doen. Eet je toch minder dan dat? Dan kan je lichaam overschakelen naar hongermodus waardoor je metabolisme vertraagt en je spiermassa verliest. Los daarvan krijg je onvoldoende voedingsstoffen binnen die je écht nodig hebt om dagelijks te functioneren. #hangry

 

Hoeveel calorieën?

Om te weten hoeveel calorieën je mag eten om gewicht te verliezen, moet je eerst bepalen hoeveel je er nodig hebt om op gewicht te blijven. En dat kan je te weten komen door een kleine berekening van je BMR. Je watte? Je BMR of basaal metabolisme geeft aan hoeveel calorieën je lichaam verbruikt in rust en staat voor ongeveer 60 à 75% in van je totale dagelijkse calorieverbranding.

 

De berekening

BMR = (10 x gewicht in kg) + (6,25 x hoogte in cm) - (5 x leeftijd in jaren) -161

Voor een 25-jarige vrouw die 68 kg weegt, en 1,63 m groot is zou de berekening er zo uitzien:

BMR = (10 x 68) + (6,25 x 163) - (5 x 25) - 161 = 1.413 calorieën.

Je BMR is berekend en nu weet je dus hoeveel calorieën je minimaal nodig hebt als je een hele dag Netflix kijkt. Maar uiteraard lig je niet altijd hele dagen stil in bed. Het is belangrijk om rekening te houden met al de andere dingen waarmee je calorieën verbandt. Denk aan: wandelen met je hond, stofzuigen, de fitness, trappen die je doet,... Vermenigvuldig daarom jouw BMR met de factor die het meest overeenkomt met jouw manier van bewegen. 

  • Heb je een zittende job en beweeg je niet veel: BMR x 1,2
  • Als je 1 tot 3 keer per week aan lichte beweging doet: BMR x 1,375
  • Als je 3 tot 5 keer per week traint aan een gemiddelde intensiteit: BMR x 1,55
  • Als je 6 tot 7 dagen per week traint aan een hoge intensiteit: BMR x 1,725
  • Als je een fysiek veeleisende job hebt: BMR x 1,9


Hoeveel calorieën mag je dan eten om af te vallen?

Je weet nu hoeveel calorieën je mag eten om op gewicht te blijven dus je moet er enkele aftrekken om gewicht te verliezen. Hoeveel? Om ongeveer een halve kilo per week te verliezen, moet je 500 calorieën minder eten per dag. Dus: trek van de berekening 500 calorieën af et voilà! 

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video