Aha! Op deze manier verbrand je veel meer calorieën tijdens een halfuurtje lopen

Print
Aha! Op deze manier verbrand je veel meer calorieën tijdens een halfuurtje lopen

Foto: Shutterstock

Was je dit jaar van plan écht werk te maken van dat sporten, maar hebben jouw loopschoenen nauwelijks het daglicht gezien? Tjah, sh*t happens natuurlijk. Dan sla jij toevallig je voet om - *kuch kuch* - of is het wéér aan het regenen en heb je je haar net geföhnd. Bon, je snapt het plaatje wel: excuses genoeg. Maar wat als wij jou een geweldige tip geven waarmee je veel meer calorieën kunt verbranden tijdens een halfuurtje lopen? Tegen de tijd dat jij de perfecte smoes verzonnen hebt, kun je er al een hele work-out hebben opzitten. Komaan, hop met die beentjes!

‘Geen tijd’ kun je vanaf nu dus al niet meer als excuus gebruiken, want een halfuurtje lopen kun je zelfs tijdens je lunchpauze inplannen. Maar het geheim om het maximum uit je korte joggingsessie te halen is zo veel mogelijk af te wisselen in tempo. Bouw dit wel op, door de eerste weken bijvoorbeeld in een rustig tempo te lopen. Eens je lichaam de beweging gewoon is kun je een versnelling hoger schakelen en meer variatie in je sessie stoppen.

 

WAAROM SCHAKELEN?

Door je tempo aan te passen gaat je hartslag de lucht in. Zo bouw je niet enkele een beter conditie op, maar verbrand je tegelijkertijd ook meer calorieën. Door af en toe een sprintje in je work-out te stoppen hangt je tong niet na tien minuten op de grond. Bovendien heb je ook minder snel last van steken in je zij.

 

EEN GOED SCHEMA

Heb je het lopen al wat onder de knie? Dan is een goed schema de volgende stap. Begin door vijf minuten te joggen en zo rustig op te warmen. Daarna versnel je je tred gedurende een minuut om dan weer twee minuten rustig te joggen. Hou dit ongeveer tien minuten vol.

De volgende stap is opwaarts lopen. Zoek een heuvel – of pas de loopband aan – en jog een minuut omhoog. Kom dan gerust even op adem, maar blijf wel lopen en begin dus niet te wandelen. Herhaal het opwaarts lopen opnieuw, maar probeer het deze keer twee minuten vol te houden. Eindig je loopsessie met een stevig sprintje – of zelfs twee – en loop vervolgens rustig een paar minuten uit.

Wuif die calorieën maar vaarwel!

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video