Meer bewegen in 2019? Check Jani’s hardlooptips én favoriete sportoutfits

Het jaar sportief inzetten en samen met je collega’s meer bewegen? Dat liet Laura Cuyt zich geen twee keer zeggen. Ze schreef haar collega’s in voor een hardloopwork-out met Jani en Henny, de ‘stoere flik’ van De Buurtpolitie … En met de hippe sportswear van Lidl.
Aangeboden door Lidl.

Neem eens een sportpauze
Laura’s collega’s zien wat extra beweging wel zitten. Want nu de feestdagen achter de rug zijn, willen ze weer aan hun gezondheid werken. Sommige collega’s doen al geregeld aan sport en konden dus zelf ervaren wat sporten doet voor je lichaam én je concentratie. Je pauze op het werk gebruiken om te sporten, is dan ook een zeer goed idee, zegt Henny. “Het zorgt voor betere prestaties en verhoogt je productiviteit.” Vandaag neemt hij Laura en haar collega’s mee voor een hardlooptraining. En Jani zorgde natuurlijk voor de gepaste Lidl sportoutfits.

Looptips voor beginners

1. Ga voor een aangepaste outfit
“Een leuke sportoutfit – netjes opgeborgen in een mooie sporttas - geeft je extra veel zin om aan je work-out te beginnen. Bovendien is het belangrijk om aangepaste loopschoenen te dragen, net als een comfortabele sportlegging en een trendy sportshirt in een ademend stofje. Die hebben wel degelijk nut, want zulke sportswear voert je zweet af en heeft nergens vervelende naden die kunnen schuren. Voor vrouwen is ook een sportbeha trouwens een must. Koud weer? Geen excuus! Is het buiten wat fris, trek dan een paar loophandschoenen en een sportmuts aan om te voorkomen dat je te fel afkoelt.”

2. Drink voldoende water
“Als je te weinig drinkt voor je gaat sporten, ga je je sneller vermoeid voelen en kan je bovendien spierkrampen krijgen. Drink dus vooraf voldoende water, minstens een halve liter per uur dat je gaat sporten. Ga je langer lopen dan een uur of is het warm weer, neem dan wat water mee voor onderweg in een handige drinkfles. Zo voorkom je dat je uitgedroogd raakt.”

3. Zoek je ritme
“Maak eerst rustig je spieren los en begin te lopen op een rustig tempo. Verzorg daarbij je houding: hou je bovenlichaam recht en je armen naast je lichaam in een hoek van 90 graden. Beweeg ze samen met je benen in een natuurlijke flow. Zolang je tijdens het lopen nog kan praten, zit je in de vetverbrandingszone. Heb je het moeilijk om steeds hetzelfde ritme aan te houden, gebruik dan een loophorloge om je tempo te controleren.”

4. Probeer af en toe te variëren
“Lukt het goed om een vast ritme aan te houden, dan kan je af en toe proberen om je tempo op te drijven. Zulke intervaltrainingen zijn een goede manier om je conditie te verbeteren en zorgen er bovendien voor dat je meer vet verbrandt. Zorg er wel voor dat je onder je maximale hartslag blijft. Daarvoor kan je een sporthorloge met hartslagmeter gebruiken.”

5. Tijd voor een cooldown
“Met een cooldown voorkom je spierpijn of duizeligheid, en zorg je ervoor dat je lichaam sneller herstelt van je work-out. Forceer jezelf niet, maar stretch rustig je spieren. Hou ook een drinkfles met water bij de hand om je vochtbalans te herstellen.”
 

Maak van sporten een verslavende gewoonte!
Laat je hier inspireren »