NO STRESS: houd je vooral niet in tijdens kerst, want zoveel kan je maximum per dag bijkomen!

Print
NO STRESS: houd je vooral niet in tijdens kerst, want zoveel kan je maximum per dag bijkomen!

Foto: Instagram @flatlay

De ho-ho-holidays staan voor de deur, YAY! De kerstdagen zijn dan ook onze favoriete tijd van het jaar. De gezelligheid, samen zijn met je familie en vooral het heerlijke eten gecombineerd met een glaasje wijn (lees: veel glazen wijn). Voor de ladies onder ons is het vaak een tweestrijd: to watch the weight or not to watch the weight. Wij raden 'not to watch the weight' aan, want je moet serieus je best doen om een halve kilo bij te komen!

 

Sommige mensen letten zelfs tijdens de feestdagen op hun dieet. Herken je dit bij jezelf? Do not panic! Herken je dit bij anderen? Stel ze gerust, want je komt echt geen vijf kilo bij als je een avondje of twee lekker mee eet.

Zoveel kun je bijkomen per dag

Als je nog maar denkt aan de aperitiefhapjes, daarna voorgerecht, hoofdgerecht én dessert, krijg je al spontaan een opgeblazen gevoel. Laat staan als je het effectief allemaal binnenspeelt… Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Want je moet écht je best doen om in één dag bij te komen.

Hoeveel calorieën iemand eet om op een gezond gewicht te blijven, verschilt van persoon tot persoon. Voor vrouwen ligt dit vaak tussen 1.500 en 2.000 calorieën, maar voor de meesten is 2.000 eigenlijk al te veel. Diëtiste Samantha Cassetty liet aan Women’s Health weten dat wanneer jij 3.500 calorieën extra bovenop je dagelijkse aanbevolen calorieën eet, je een halve kilo kan aankomen. We herhalen: een halve kilo, dat is maar 0.5 kg extra op die weegschaal... #chiiiiiiiill! 

3.500 calorieën 

Als je aan 3.500 extra calorieën wilt komen, moet je écht je best doen. Om je een idee te geven:

- drie glazen rode wijn (370 calorieën)
- een grote zak zoutchips (1.080 calorieën)
- een brownie (290 calorieën)
- een hamburger (230 calorieën)
- een portie friet met mayonaise (630 calorieën)
- een stuk chocoladetaart (360 calorieën)
- twee frikandellen special (273 calorieën per stuk)

En dat bovenop je gewone portie 2000 calorieën, SAY WHAT! Wanneer jij van een lekker kerstdiner geniet waar lang niet zo ongezond gekookt wordt, moet je dus behoorlijk wat eten om een halve kilo bij te komen.

Wij hebben één advies: geniet van de feestdagen, hervat de volgende dag je normale eetstijl en er zal geen vuiltje (of een vetje) aan de lucht/buik te zien zijn. Toch last van een opgeblazen gevoel? Doe een gezellige kerstwandeling na je diner. 

 

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video