Studenten, opgelet: deze dingen moet je eten als je je brein in topconditie wil hebben voor de examens!

Print
Studenten, opgelet: deze dingen moet je eten als je je brein in topconditie wil hebben voor de examens!

Foto: Unsplash

SOS: het is bijna Kerstmis en dat betekent jammer genoeg ook dat de vele studenten onder jullie de blok induiken. We voelen de stress nu al! Maar wat als we nu eens zeiden dat je door te eten je hersenen een boost kan geven? Want van deze etenswaren kan je lekker gaan smullen, en je wordt er nog slimmer van ook!

VIS

Deze had je waarschijnlijk al zien aankomen: vis! Dit bevat omega-3 vetzuur, een gezond soort vet dat zorgt voor de aanmaak van nieuwe hersencellen. Ze voeden onze hersenen en beschermen de neuronen, wat zorgt voor minder stress en meer leermogelijkheden. Leg dat visje al maar in de pan!

 

GROENE GROENTEN EN BLADGROENTEN

Groenten zijn natuurlijk altijd een aanrader, maar in groene groenten zit veel ijzer. Het ijzergehalte in je bloed beïnvloedt het vermogen om je te concentreren. Dus, hoe meer ijzer, hoe meer concentratie! Misschien niet zo lekker, maar broccoli, spinazie, boerenkool en spruitjes zijn een must have in de koelkast tijdens de blok!

 

VOLKOREN

Examens kunnen bijzonder uitputtend zijn. Beetje energie nodig? Eet dan wat volkorenproducten, zoals bruin brood, volkorenpasta of muesli. Die lekkere spaghetti bolognaise van je mama hoef je dus niet opzij te schuiven.

 

EITJES

Een omeletje, een spiegeleitje of een simpel hardgekookt eitje als ontbijt: alles kan nog. Eieren bevatten namelijk de stoffen choline en lecithine. Choline is belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en hersenfuncties. Lecithine heeft een positief effect op het metabolisme en verbetert eveneens het geheugen en het leervermogen.

 

NOTEN

Zin in een knabbeltje tussen de boeken door? Nootjes to the rescue! Deze zitten vol anti-oxidanten die de beschadiging van hersencellen en stress tegengaan.

 

WATER

Hydratatie = everything. Last van hoofdpijn tijdens het blokken? Zorg dat je genoeg water drinkt. De aanbevolen hoeveelheid is zo'n 1,5 liter per dag. Je kan ook een warme kop thee drinken ter vervanging van een glas water. 

 

CHOCOLADE

Om af te sluiten, nog eentje waar jullie zeker blij mee zullen zijn: chocolade!  Het gaat hier wel om de iets bittere variant, de chocolade moet namelijk 70% of meer cacao bevatten. Dit zou helpen tegen de vermoeidheid en ook een opgewekt gevoel veroorzaken. Perfect als je even in een dipje zit!

 

 

 

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video