Wakey, wakey! Met deze 6 tips sta jij 's morgens zo fris op als een hoentje

Print
Wakey, wakey! Met deze 6 tips sta jij 's morgens zo fris op als een hoentje

Foto: Shutterstock

Is opstaan niet één van je vele verworven talenten? En zie jij er ’s morgens dan ook uit alsof je rechtstreeks uit de goot komt gerold? Dan hebben wij enkele tips voor jou klaarstaan waardoor je vanaf nu zo fris als een hoentje op het werk arriveert.

 

SNOOZERS ZIJN LOSERS

Zijn die tien extra minuten slaap voor jou van levensbelang? Dan hebben we nieuws, want voor woelige slapers is dit het slechtste idee ooit. Tijdens die – volgens jou uiterst waardevolle – tien minuten val je opnieuw in slaap, waardoor je eigenlijk twee keer moet wakker worden. En aangezien de wekker jouw grootste vijand is, waarom ‘m dan meerdere keren laten afgaan? Goeie argumenten, vind je ook niet? Leg die gsm dus vannacht eens in een uithoek van je slaapkamer, zodat je wel moet opstaan als hij begint te piepen.

 

 

LET THERE BE LIGHT

Lijkt het alsof jij auditie doet voor een nieuwe vampierenserie wanneer er ’s morgens een straaltje licht binnenkomt? Je zult er toch aan moeten wennen, want licht is heel belangrijk om op een goede manier wakker te worden. Jij mag dan wel denken dat je wakker bent, maar zolang je lichaam geen daglicht ervaart – nee, het scherm van je smartphone telt niet mee -  blijven alle processen die je wakker maken nog in slaapmodus.

Krijgt je vriend steeds bedreigingen van allerhande naar zijn hoofd gegooid wanneer hij de gordijnen in een ruk opentrekt? Schaf je dan een lichtwekker aan, die je met de combinatie van licht en geluid op een natuurlijke manier wekt. En kijk eens aan, bij Lidl kun je er deze week een scoren voor maar 39,99 euro. Van Philips dan nog wel!

 

BUT FIRST, COFFEE!

Is een cafeïneshot de enige manier om je ’s morgens op de been te krijgen? Slecht nieuws voor de koffieslurpers, want wanneer je vroeg opstaat en je jezelf beloont met een geweldig grote lungo sta je de aanmaak van cortisol in de weg. En laat dat nu net de stof zijn die je lichaam produceert om wakker te worden. Geen paniek, want je lichaam maakt die stof normaal tussen acht en negen uur aan, dus eens aan je bureau mag je die thermos koffie gerust naar binnen gieten.

 

 

HET IS EEN SLAAPKAMER, GEEN SAUNA

Vier kersenpitkussentjes meenemen naar bed en de thermostaat op 26 graden draaien wanneer je gaat slapen is geen goed idee. Onderzoek bewijst dat je slaaptemperatuur wel degelijk invloed kan hebben op je nachtrust, en zelfs je dromen! Een temperatuur van tussen de 17 en 21 ºC is volgens deskundigen de beste slaaptemperatuur. Zo sta je ’s morgens zo fris op als een hoentje!


 

SLAPEN OP HET RITME

Moet jij echt van heel ver komen als de wekker gaat? Dan kan het zijn dat jij op dat moment net in een diepe slaap zit. Een slaapcyclus duurt 90 minuten, dus zet je wekker eens een tiental minuten later of eerder en wie weet spring jij wel uit je bed. Er bestaan ook apps, zoals Sleepcycle, die je automatisch wakker maken wanneer je in een lichte slaap zit. Of ga op een ander uur gaan slapen. In dit artikel lees je wanneer je exact moet gaan slapen om je ’s morgens zo fris als een vis te voelen.

 

 

MASSEREN MAAR

Deel jij het bed met iemand, dan ben jij one lucky girl! Onze laatste tip om de dag fris te beginnen houdt een massage in. Het is al langer bekend dat je kunt ontspannen in een paar seconden als je de juiste drukpunten masseert. Omgekeerd geldt hetzelfde! Zo ben je al na drie minuten alerter wanneer je je kruin kneedt, de plek onder je knieschijf masseert of de achterkant van je nek eens goed behandelt. Een goed argument om een massage te verkrijgen wanneer je vriend maar weer eens klaagt over je ochtendhumeur. *wink wink*

 


THE EARLY BIRD CATCHES THE... PHILIPS LICHTWEKKER!
Wil jij elke dag met het juiste been uit bed stappen en een echt ochtendmens worden? Haast je dan naar de dichtstbijzijnde Lidl en scoor één van de Philips lichtwekkers. Snel zijn is de boodschap!