Gewicht verliezen tijdens je slaap? Dat doe je dankzij deze 6 manieren!

Print
Gewicht verliezen tijdens je slaap? Dat doe je dankzij deze 6 manieren!

Foto: Shutterstock

Stop met dromen, vanaf nu sta je op met minder vet! Dankzij een studie van Harvard geven wij je zes tips mee waardoor je afvalt tijdens je slaap. Dreams do come true!

Onderzoekers volgden 10 jaar (!) de slaapgewoontes van 133.353 vrouwen op de voet. Vrouwen die goed slapen, hadden 45% minder kans op diabetes type 2 (het soort gelinkt aan obesitas) in vergelijking met zij die een moeilijke nachtrust hebben.

Als je slaap verstoord wordt, komen er hormonen vrij die je eetlust doen toenemen. Ook grijp je sowieso sneller naar comfortfood als je vermoeid bent en hop: hello, extra kilo’s…

Uit het onderzoek bleek dat mensen die gemiddeld 8,5 uur sliepen, twee keer zoveel vet verloren als zij die maar 5,5 uur onder de wol lagen, terwijl ze krak hetzelfde aten. “Hoe is dat mogelijk?” horen we je denken. Wel, een gebrek aan slaap verhoogt het stresshormoon, wat leidt tot ontstekingen en insuline problemen. Die veroorzaken dan weer gewichtstoename.

Voldoende slapen is key! Oké, dat is niet de enigste manier. Een juiste voeding en wat beweging zijn ook nog steeds belangrijke factoren. Maar een goede nachtrust is essentieel, benut je schoonheidsslaapje dus ten volle. Lees hier hoe je dat doet:

 

#1 Slaap 6,5 tot 8,5 uur per nacht

Dat is de ideale lengte van een goede nachtrust, volgens onderzoekers.

#2 Hetzelfde tijdstip je bed in 

Een vast slaapschema is belangrijk. Maak een schema waar je je aan kan houden.

#3 Verwarming lager

Slapen in koude kamers  (17°C tot 18°C) verhoogt niet alleen de stofwisseling, het heeft ook een positieve invloed op je insulinegevoeligheid. Het is de beste temperatuur waarop je lichaam spontaan vet aanpakt, AHA!

#4 Dark, darker, darkest

Slaap in een donkere kamer. Vrouwen die in een volledig verduisterde kamer slapen, hebben 21% minder kan op obesitas dan wie slaapt in een kamer waar licht binnenvalt. 

#5 Bye bye smartphone

As you all know, is blauw licht van de smartphone ongezond. Het zorgt voor melatonine: een handig stof waardoor je indommelt. Hoe minder melatonine, hoe moeilijker je in slaap geraakt. Bovendien zorgt dat ook nog eens voor gewichtstoename. Twee vliegen in één klap (helaas op een negatieve manier): minder goed slapen én dikker worden. Ciao adíos smartphone in de slaakamer! 

#6 Healthy and sporty 

Evenwichtige maaltijden en regelmatige lichaamsbeweging, je verliest er neit alleen kilo's mee, maar ze zorgen ook voor een extra goede nachtrust. It's a win-win! 

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video