Onderzoek: verlies gewicht door het tijdstip van je ontbijt en avondmaal aan te passen

Print
Onderzoek: verlies gewicht door het tijdstip van je ontbijt en avondmaal aan te passen

Foto: vanelja.com

Heb jij de afgelopen maanden zoals heel wat mensen véél te veel sangria’s gedronken en barbecueworsten naar binnen gespeeld. En heeft die reis ook ook wat bijgedragen tot je buikomtrek? Geen paniek, die vakantiekilo’s raak je misschien wel eenvoudiger kwijt dan je denkt. Volgens recent onderzoek blijkt namelijk dat door het aanpassen van het tijdstip van je ontbijt en avondmaal, je gewicht kunt verliezen.

In een recent onderzoek aan de universiteit van Surrey ontdekten wetenschappers dat je kunt afvallen door laat te ontbijten en vroeg je diner in te plannen. De hoeveelheid lichaamsvet vermindert namelijk aanzienlijk als je anderhalf uur later je ontbijt opsmikkelt en anderhalf uur vroeger je avondmaal verorbert.

Zestien personen tussen 29 en 57 jaar werden daarvoor in twee groepen opgesplitst. Alle personen in beide groepen mochten eten wat ze normaal, met het verschil dat de deelnemers in de ene groep mochten eten wanneer ze wilden en de resterende groep specifieke tijdstippen opgelegd kreeg.

 

MINDER SNACKEN

De proefpersonen die op de aangeduide tijdstippen moesten eten, aten niet alleen minder, maar hadden overdag ook minder snel honger en verloren op korte tijd aanzienlijk wat lichaamsvet. De verklaring hierachter is volgens de wetenschappers redelijk simpel: als je later ontbijt en vroeger dineert, heb je tussendoor minder tijd en zin om te snacken.

Sla alvast een paar Tupperware-potjes in, want die smoothie bowl gaat vanaf nu dus mee naar het werk!

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video