BEWEZEN! Door amper 20 minuten extra slaap val jij af

Print
BEWEZEN! Door amper 20 minuten extra slaap val jij af

Foto: pinterest.com

Iedereen weet dat voldoende slaap dé ultieme vereiste voor een gezond leven is. Wat velen echter niet weten, is dat er ook een link is tussen slaap en gezond eten! Volgens onderzoek van King’s College London, gepubliceerd in het Journal of Clinical Nutrition, is dit verband best wel groot. Probeer jij af te vallen, maar lukt het niet zo goed? Dan hebben wij dé perfecte oplossing voor jou. Lees even mee...

EXPERIMENT

Het onderzoek is gebaseerd op zo'n 42 gezonde mensen die tussen de vijf en zeven uur per nacht sliepen. Normaal slaap je best wat langer - dit is namelijk iets minder dan de aanbevolen hoeveelheid. De helft van de deelnemers dienden een programma te volgen dat hun hielp langer te slapen. Dit hield onder andere in dat deze - oh my God - geen koffie mochten drinken, een ontspannen bedtime routine moesten aanhouden én niet met een te volle of lege maag mochten gaan slapen. De andere helft ging daarentegen gewoon door met hun gebruikelijke slaapgewoontes. 


RESULTAAT

Dankzij de nieuwe avondroutine van de koffie-onthouders, verhoogde de slaaptijd van 86% van deze groep met gemiddeld 21 minuten. Ongeveer een maand na het begin van dit experiment kregen deze mensen bijna 10 gram (vergelijkbaar met een half stuk cake) minder suiker binnen per dag. Daarnaast aten de lange slapers ook nog eens minder koolhydraten! A double win!

"Het feit dat langere slaap leidt tot een vermindering van suikerinname suggereert dat een simpele verandering in jouw levensstijl je kan helpen om een gezonder dieet te consumen", vertelt Dr. Wendy Hall, leidster van het onderzoek.


WAT MOET JIJ NU DOEN?

Kruip twintig minuten eerder onder de lakens of - als je job het toelaat - blijf twintig minuutjes langer snoozen. Dit helpt jou die ongezonde food cravings later op de dag te negeren.

 

 

 

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video