Aha! Zoveel kilometers moet je wekelijks lopen om af te vallen

Print
Aha! Zoveel kilometers moet je wekelijks lopen om af te vallen

Foto: Shutterstock

Samen met goede voornemens werden in januari ook heel wat loopschoentjes bovengehaald. Veelal om aan onze conditie te werken, maar ook om die laatste kerstkilo's te doen verdwijnen. Maar ben jij geen geboren Borlée? Maak je dan geen zorgen, want een nieuwe studie bewijst dat het aantal kilometers dat je per week loopt het belangrijkste is om gewicht te verliezen. En dat zijn er - halleluja - slechts vijf!

Voor de studie, gepubliceerd in 'The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness', vulden 538 beginnende lopers een vragenlijst in over hun eetpatroon en hun motieven om te lopen. Daarna werd bij iedere ondervraagde hun percentage lichaamsvet opgemeten en werden ze van een GPS-toestel voorzien om het aantal gelopen kilometers te tracken. Meer info kregen de respondenten niet mee, en pas een jaar later moesten dezelfde personen een nieuwe vragenlijst invullen.


En wat bleek? De lopers die er consistent vijf kilometer (of meer) per week hadden opzitten én op hun eten hadden gelet, waren het meeste lichaamsvet kwijt. Zij zeiden 'adieu' tegen snoep, fastfood en frisdrank, en aten veel gezonde salades, rauwe groenten en minder wit brood. Al was dit effect enkel zichtbaar bij mensen die met het doel 'gewichtsverlies' liepen. 

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video