Zo veel moet je van een dokter sporten om te blijven afvallen

Print
Zo veel moet je van een dokter sporten om te blijven afvallen

Foto: Shutterstock

Het is logisch dat we denken dat sport en veel bewegen ons gewicht positief beïnvloeden, maar in werkelijkheid kunnen lange trainingssessies of intervaloefeningen je lichaam op een bepaald moment beginnen tegenwerken en een omgekeerd (en ongewenst) effect geven. Wablief?! Uitleg, iemand?

Geen paniek, we leggen even uit hoe de vork aan de steel zit. Te veel sporten geeft twee belangrijke hormonen vrij, namelijk CRH en cortisol, beide gerelateerd aan onze stressrespons. Dr. Sara Gottfried, die zowat een ‘hormonenexperte’ is, verduidelijkt het voor ons.

Het komt erop neer dat CRH onze doorlatendheid van de darmen, longen, huid en bloedhersensbarrière verhoogt. Terwijl cortisol daarentegen ongeveer het omgekeerde doet. Het blokkeert de spijsvertering en bloedstroom naar de darmen. Kortom: deze hormonen zijn bad news als je gewicht probeert te verliezen!

DE OPLOSSING

Wat moet je nu doen om die vervelende, tegenwerkende hormonen te vermijden? Heel simpel: verspreid je lichaamsbeweging meer. Train 20 à 30 minuten per dag, zo’n drie of vier keer per week. Het is dus beter om minder lang te sporten, maar wel vaker. Dat moet lukken, toch?

Nog op zoek naar een sport? Dr. Gottfried adviseert om pilates en yoga te doen, omdat de stresshormonen hier normaal gesproken helemaal wegblijven en dat bevordert je gewichtsafname en verstevigt je spieren. Best simpel allemaal!

Één klein nadeel: we moeten onszelf nu dubbel zo veel naar de fitness sleuren… maar de workouts zijn wel wat minder zwaar. Oef! 

Trending

Meer leesplezier

Meest recente video's

Meer video