Na zoveel seconden (!) planken zie je al resultaat

Print
Na zoveel seconden (!) planken zie je al resultaat

Foto: Hannah Bronfman

Tijdens de maand #SWEATEMBER hebben onze buikspieren gebrand als nooit tevoren. We zijn echte pro's geworden in burpees, lunges, jumping jacks...en vooral ook in: planken! We hebben samen afgezien, maar moeten toegeven, het resultaat is er. Alleen vroegen we ons af: 'Hoe lang moeten we nu blijven planken om blijvend resultaat te zien?' Wel, dat is veel minder dan je ooit had durven dromen. Lees maar!

Bij plank houd je jouw lichaam in een soort van push-up positie zodat je core, bil- en beenspieren worden getraind. Wie de oefening al eerder deed, weet maar al te goed hoe stevig deze aanvoelt! *zweetdruppel zweetdruppel zweetdruppel* 

Omdat de oefening wel degelijk resultaat oplevert, blijven we liever even doorbijten zodat we toch maar weer wat extra seconden of minuten op de teller hebben. Maar is dat wel nodig? Hoe lang moet je nu eigenlijk planken om resultaat te zien?

Personal trainer Albert Matheny to the rescue! Volgens hem is namelijk niet de duur van jouw plank belangrijk, maar de vorm! “Een plank heeft alleen zin als je techniek in orde is. Kun je de juiste vorm niet vasthouden, dan kun je beter even stoppen.”

Kortom: wanneer je jouw bekken begint te buigen en je rug een kromming begint te maken, stop je er maar beter even mee. Volgens sportdeskundige, Matheny, is het belangrijk dat je elke dag plankt. Dit kan variëren van 10 seconden tot 1 minuut. Dit zou volgens hem stukken beter zijn dan slechts één keer in de week tien minuten aan een stuk te planken. *Want wij kunnen heus 10 minuten! wink wink *

Over het algemeen worden 3 sets van 60 seconden aangeraden. Voor wie 60 seconden te veel is, kan gerust starten met sets van 10 seconden: 10 seconden planken, 10 seconden rust. Dit kun je vervolgens opbouwen, tot je aan de 60 seconden geraakt. Eén set kun je drie à zes keer uitvoeren.

Maar hoe komt het nu dat zelfs kortstondig planken resultaat oplevert? Wel, door in sets te werken, span je jouw spieren eigenlijk even lang op dan wanneer je aan één stuk zou planken. Alleen is het een pak minder vermoeiend! 

Trending

Meer leesplezier

HOT NEWS

Meer Hot News

Styling

Meer Styling

Hair & Beauty

Meer Hair & Beauty

Must Haves

Meer Must Haves

Feel Good

Meer Feel Good

FITNESS

Meer Fitness

Food

Meer Food

Meest recente video's

Meer video